Welcome to my blog and my little shop. Thank you for visiting my blog. I hope you like it and will come back another time. As you can see, I have some bags in my shop, but it's also possible to order a bag made from fabric of your own choice to suit your taste and ideas.
I'm also upcycling furniture, please take a look at the pictures.
If you're interest in anything, please leave a message with your e-mailadress and I will contact you, or send me an e-mail at 3Treelady@gmail.com.

Welkom op mijn blog en mijn winkeltje. Leuk dat je komt kijken. Ik hoop dat je het hier leuk vindt en nog eens terug komt. Ik heb wat tasjes in de winkel en je kunt ook je eigen exemplaar bestellen, van je eigen gekozen en/of aangeleverde stof.
Ook recycle ik meubels, ik (be)schilder en stoffeer ze.
Als je interesse hebt in iets, laat dan een berichtje achter op mijn blog met je e-mailadres, dan neem ik contact met je op. Of stuur mij een mailtje op 3Treelady@gmail.com




Wednesday 14 May 2014

Gluten


Afgelopen zaterdag was ik uitgenodigd door een vriend voor een etentje, ter gelegenheid van zijn verjaardag. Twee dagen voor de verjaardag hadden wij nog een afspraak en opeens herinnerde hij zich weer mijn gluten/lactose-probleem. De volgende ochtend belde hij het cateringbedrijf op, waar hij eten had besteld met de vraag of er gluten/lactose-vrij eten zou zijn. Het antwoord was dat er wel een aantal gerechten zouden zijn die aan die eis voldeden. 
Op de zaterdag ging ik blij op weg naar het feestje, met een rondvaartboot over de amsterdamse grachten met speciaal eten voor mij, dacht ik...........
Op de boot was een buffet aanwezig en ik vroeg aan de serveerster of en wat ze dan wel voor mij had. Er kwam een schaaltje tevoorschijn, met daarop, keurig in plastic folie verpakte, witte boterhammen. Ik had nog enige hoop......en keek haar verwachtingsvol aan, zij keek terug. 
En wat is er nog meer of is dit het???  Verwarring!
Oooo...uhmm.....verder heb ik geen instructies gekregen..........
Tsjaaaa.............vier uitgedroogde, niet te eten witte boterhammen....yummie wat een heerlijk diner!
Het meiske liep braaf met mij mee en ging er vanuit dat de aardappelen, de rijst en de groenten zeker glutenvrij zouden zijn. O ja de carpaccio ook verzekerde ze mij. 
Later kwam ze me nog halen omdat ze ook nog vis had en daar had de hollandaise saus nog niet over heen gegoten, dus deze was zeker ook glutenvrij. 
In de trein terug voelde ik al dat het mis ging, een buik alsof ik 9 maanden zwanger was van een drieling!
En ja hoor, de volgende twee dagen zooooooo ziek! Pas op de dinsdagmiddag aan het einde van de  middag begon ik me echt een stuk beter te voelen.

Vind het gluten/lactose gebeuren ingewikkeld! 
Wat doe je nou in zo'n geval?
Een diner hebben met 50 mensen en er zitten er 49 te eten en jij zit daar met je kopje thee?
Ik heb daar wel moeite mee en vind ik echt niet leuk. 
Niet gaan???  
Wat ik ook nog steeds niet begrijp hoe gaat die glutenbesmetting dan toch? 
Als er een bak groente naast een bak pasta staat, is die groente dan ook besmet?  
Ik zoek me suf op internet, maar kan het niet echt goed vinden...............
Heeft iemand tips om het glutenmonster te lijf te gaan?

 



Last Saturday I was invited for dinner, because of the birthday-party of a very good friend. Two days ahead of this party I met my friend and suddenly he remembers about my gluten/dairy-problems. He called the onboard catering and asked if they could provide me something for dinner. The company told my friend that there was no problem, there was dinner for me. 
So last Saturday I went happily to the party with a special dinner for me, I thought.... 
We were going to have a wonderful dinner-cruise through the canals of Amsterdam, not bad!
When dinner was served I asked the waiter if she had something for me, because of my gluten/dairy-intolerance. 
And there she came with a plate with four pieces of sealed bread, 
so I got hope and looked at her expectantly.............she stared back at me............
Finally I asked her and is there some more? Confusion!
Ooo....mmm.....well.......I haven't got any instructions...........
She came with me for some suggestions for this dinner, it wasn't much, but at least we found something, the patatoes, the vegetables, some fish without sauce. And of course the Carpaccio.
Going home by train I felt something wasn't going quite wel in my tummie........
Coming home it suddenly looked like I was nine months pregnant with twins!
I felt sooo very sick for the next days, until Tuesday afternoon.

I do find these gluten/dairy intollerance so complex! 
What can you do in such a situation??
Go to a dinner party, with 50 people and 49 have a lovely dinner and you are having a cup of tea?
Not going at all?
I still don't understand how this gluten-contamination works
If a bowl of pasta is next to a bowl with vegetables, is there a contamination problem?
I'm searching the internet, but I couldn't find an answer which makes it clear to me.
Who can help me out fighting this gluten-monster??? Please????

A week ago I had a lovely cream-tea in a very cosy tearoom and it was all gluten-free! It was delicious! 
I was at Ma Browns in Haarlem.
Sometimes restaurants do understand your problem!



Een week geleden had ik een geweldige cream tea in een superleuke tearoom in Haarlem, Ma Brown's. Zij hadden bezoek gehad van de Nederlandse Coeliakie verenging en allerlei tips gekregen.
Ik heb zalige scones gegeten en nergens last van gehad! 
Mocht je Haarlem bezoeken ga dan zeker een Tea doen bij Ma Browns!

****************************************

3 comments:

  1. Wat een gedoe met die stomme gluten.
    En dan te bedenken dat we vroeger gewoon alles aten.
    Zie ons nog zitten in Weesp achter onze vissenkommen vol met ijs en vruchten.
    En nu één groot drama dat eten van jou/met jou.
    Zolang je thuis bent en de boel zelf klaar maakt is het nog te doen.
    Maar spontaan of zelfs aangekondigd eten kan je niet meer.
    Snap ook niet dat gewoon 1 verdwaalde broodkruimel bij jou je hele week kan verzieken.
    Hoop dat er gauw een oplossing voor gevonden wordt.
    Groetjes Marguerite

    ReplyDelete
  2. Aan,ik weet hier alles van dat is ook de rede waarom ik niet meer uiteten ga.Of ik neem mijn eigen spullen en eten mee.Vergeet ook niet dat alles in de vaatwasser wordt gewassen en die stikt van de gluten.
    Sterkte met je buik.
    Maaike

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dag Maaike,

      Dank voor je reactie. Ook ik neem over het algemeen mijn eigen eten mee. Of ik ga niet naar dergelijke feestjes zoals boven beschreven, omdat ik al een vermoeden had dat het fout zou gaan.

      Maar ik vind het lastig worden als iemand echt heel graag wil dat je komt en wel 'wat regelt'. Ik weet nu dat 'wat regelen' niet werkt in mijn geval, hoe lief bedoeld ook. Meestal nodig ik mensen maar uit om bij mij te komen eten. Ik weet zelf tenminste wat en hoe.

      Qua uit eten gaan, ik heb wel gemerkt dat restaurants, die bezocht zijn door de coeliakie vereniging, heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ze hebben dan een aparte glutenvrije werkomgeving en ze maken bestek ed. nog een keertje extra schoon, zonder de vaatwasser. De 2x dat ik zo gegeten heb, is me goed bevallen. Nergens last van gehad.

      De restaurantlijst is niet heel groot, maar de betreffende restaurants zijn denk ik wel goed.

      Gelukkig is het nu weer over! En ga ik maar weer proberen uit te leggen een volgende keer dat ik echt niet mee ga en waarom niet. Hoe vervelend ook, ziek zijn is echt vervelender..........

      Groetjes
      Ana

      Delete